Toppmeny

Raw food – lett som bare det

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Fradennevinkel.no---GrønnsakerStadig vekk hører jeg folk snakke om at raw food er så dyrt og så vanskelig å lage. La oss se litt på dette og finne ut hva raw food eller “rå mat” egentlig er.

Dersom vi spiser et variert kosthold med frukt og grønnsaker inkludert, består dietten vår stort sett av 10-15% rå frukt og grønnsaker. Det er jo ikke så verst. Da spiser du faktisk rå mat uten egentlig å tenke over det.

Definisjon
Definisjonen på raw food er at den ikke skal være varmebehandlet over 41 grader Celsius. Teorien er at når maten varmebehandles over denne temperaturen, vil næringsstoffer slik som vitaminer, mineraler og enzymer bli redusert. Det betyr at maten kan varmes opp, men at den er mer lunken. Du kan gjerne bruke et termometer i begynnelsen, men etterhvert tenker jeg at du får mer følelsen med hva som er riktig temperatur. Når vi snakker om mat i denne sammenheng er det mat som er laget fra grunnen av hjemme. Her er det ikke snakk om en boks lapskaus som du varmer opp litt – det vil ikke bli klassifisert som raw food…

Enkeltstående ingredienser
Raw food er enkeltstående ingredienser som du enten spiser hver for seg eller blander de til for eksempel en salat, suppe, dip, vegetarhamburgere, mandelmelk, smoothies eller en juice. Raw food er så enkelt som epler, druer, appelsiner, salat, tomater, agurk, gulerøtter for eksempel. Dette er tilgjengelig i alle matvarebutikker. Mange vil si at når du begynner med rå mat bør alt være økologisk,- og da blir det for vanskeligere for de fleste. Det er jo fortsatt slik at økologisk frukt og grønt ikke er tilgjengelig alle steder. Jeg tenker at det viktigste er faktisk å få i seg mer frukt og grønt enn at alt må være økologisk. Jeg vil heller anbefale at du – når det passer- starter når du er klar for det og tilgjengeligheten er der.Så kan du kjøpe økologisk etterhvert og øke vanskelighetsgraden etterhvert som du vokser med denne type kosthold.

Fordelene med rå mat
Jeg startet med å øke raw food innholdet i dietten min for noen år siden med 30-40% og i perioder enda mer. Dette er veldig spennende! Det jeg opplevde var at kroppen begynte å be om bestemte typer mat. Du tror meg kanskje ikke? I stedet for å føle bare sult, var det slik at jeg fikk lyst på bestemte ting slik som for eksempel en appelsin, brokkoli, mandler.

Min teori er at jo renere mat du spiser, jo bedre tilfredsstiller du kroppen din når det gjelder næringsstoffer. Når kroppen får det den trenger er den fornøyd, tenker jeg. Kroppen bruker mer av maten du spiser til viktige funksjoner og dermed føler du ikke sult “hele” tiden. Samtidig får du et mye mer stabilt blodsukker!  Ved å endre dietten til mer raw food vil du også få i deg mindre tilsatt sukker og det er jo faktisk en bra ting.

Litt planlegging er alt som skal til

Jeg opplevde også at jeg spiste mindre porsjoner mat fordi raw food gir en mye raskere metthetsfølelse. Mange er enda mer “hard core” raw foodister enn meg, og noen hevder at sansene deres blir enda mer fokuserte. Jeg for eksempel som har brukt lesebriller siden åttende klasse, sluttet med briller en stund etter jeg endret dietten min til mer raw food. Det kan jo være en tilfeldighet siden synet endrer seg når man blir eldre. Likevel synes jeg det er interessant at når jeg i perioder ikke er så flink å ha nok raw food i dietten, får jeg behov for briller igjen…

Jeg anbefaler at du prøver med mer raw food i dietten fremover. Det er ikke vanskelig og maten er lett tilgjengelig. Den største utfordringen er faktisk at du må endre litt på måten du tenker på og hvordan du planlegger måltidene.

Oppskrift på deilig mandelmelk

En håndfull mandler

1 liter vann

3-5 dadler om du ønsker å søte mandelmelken, men ikke nødvendig

Bland mandler og vann i en blender. La den gå til det er godt blandet og finkornet slik som mel. Bland så dadlene i en etter en til du får søtsmaken du føler for. Deretter kan du om du vil sile av mandelmelken gjennom en kopphåndduk eller en mandelpose. Har du en veldig god blender som maler alt veldig finkornet, er det kanskje ikke nødvendig.

Mandelmelken kan drikkes alene, ha den over frokostblandinger, brukes som basis i smoothies og mye mer. Du kan oppbevare mandelmelken i kjøleskapet i et par dager.

Visste du at en håndfull mandler dekker dagbehovet ditt for kalsium? Kjekt å ha med seg på tur, etter trening eller med på jobb.

Lykke til!

 

 


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

, , , , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply